
Alarmující data ukazují, že až dvě třetiny dospělých Čechů bojují se základními finančními otázkami. Nízká finanční gramotnost je dlouhodobým problémem, který však aktivně řeší Marcela Sušilová, učitelka z Masarykovy střední školy v Letovicích. Její přesvědčení? Finanční gramotnost by se měla stát povinnou součástí výuky již od první třídy, podobně jako čtení a psaní. Její úspěšný přístup dokládá i vítězství jejích žáků v prestižní celostátní Soutěži Finanční gramotnost.
Jak zaujmout mladé lidi tématem peněz? Marcela Sušilová sází na praktické příklady a osobní přístup. Místo suché teorie analyzuje se studenty reálné účtenky, učí je pravidlu odkládání 20 % příjmů a vysvětluje rozdíly mezi běžným účtem, spořením a investicemi. Studenty nejvíce fascinují investice a vidina rychlého zbohatnutí, ale zajímají se i o praktické hospodaření, úspory a palčivé téma dostupnosti vlastního bydlení. Klíčem je ukázat jim, že finanční svoboda je dosažitelná díky vzdělání, pracovitosti a zodpovědnému přístupu k penězům.
Vzdělávání o financích nekončí ve škole. Studenty silně ovlivňuje rodinné zázemí (ne vždy pozitivně) a informace čerpají i z online zdrojů, včetně sociálních sítí, kde je nutné umět rozlišit relevantní informace od dezinformací. Učitelka Sušilová využívá pestrou škálu nástrojů – od diskuzí a myšlenkových map po exkurze a moderní technologie jako AI. Její unikátní, téměř rodičovský přístup a důraz na kritické myšlení a reálné životní situace pomáhají studentům nejen uspět v soutěžích, ale především získat nezbytné dovednosti pro život.