Finanční poradenství v Česku je založeno především na provizním modelu. Klientem placené poradenství je jen okrajové. Čím je to způsobeno? A za jakých podmínek může dojít k obratu? Provizní model finančního poradenství do České republiky počátkem 90. let minulého století přivedla německá finančně poradenská firma OVB Allfinanz. Ta dlouhá léta trhu též dominovala. A z poradců z jejích řad vznikla většina současných velkých finančně poradenských společností. Ty si s sebou provizní model a často i strukturální pojetí kariéry přinesly. Časy se ale mění. Byť pomalu, ale přeci stoupá finanční gramotnost a s ní i nároky klientů finančních poradců. Některé firmy tak postupně přecházejí na finanční poradenství placené klientem. I tak zaujímá placené finanční poradenství jen zlomek trhu. Zeptali jsme se proto významných finančně poradenských společností, proč tomu tak je a zda může dojít k obratu. Petr Borkovec, generální ředitel Partners Financial Services Jednoduše provizní model poradenství je jednoduchý a funkční. Na stávajícím trhu by placené poradenství nepřineslo významnou přidanou hodnotu klientům a jen by vše prodražilo. Zároveň nejrozšířenější model finančních služeb v ČR i ve většině evropských zemích je bankovní „poradenství“ a prodej. A to je také „zdarma“. Zdarma je i online zprostředkování. Je tedy hodně složité přesvědčit většinu lidí, aby začali platit za něco, co jsou zvyklí mít zdarma. A to například i na úrovni privátních HNWI klientů bank. Hlavní překážkou je pak výše platby a nutnost platit dlouhodobě tak, aby to honorovaného poradce zaplatilo. Proto nejčastější forma placeného poradenství v ČR je kočkopes, kdy poradce účtuje klientovi za nějaké služby a zároveň dostává provizi. Je to ta nejhorší forma, protože si hraje na něco, co není a nepřináší klientům hlavní přidanou hodnotu placeného poradenství, což je naprostá nezávislost. Kromě výše zmíněné nedostatečné poptávky a zdarma alternativám stojí proti rozšíření placeného poradenství především infrastruktura trhu finančních služeb – neexistence finančních produktů, které v ceně nemají započítané náklady na distribuci. Dále je horší daňový režim, kdy poradenství podléhá DPH na rozdíl od provizí. A také horší přístup k informacím a nástrojům sjednání, pokud nepracujete […]