Nejeden motorista nebo chodec se už přesvědčil o tom, že nebezpečí na silnicích nepředstavují pouze auta nebo motorky, ale také docela obyčejná kola nebo koloběžky. Zvlášť, pokud mají přídavný elektrický motor. V České republice jich jezdí přes 400 tisíc a jenom po Praze už se dnes prohání přes 2000 elektrických koloběžek.
Pronájem elektrokoloběžek je jednoduchý, levný, a kdo je využívá, dopravuje se po městě rychle. Mají pouze jednu chybu. Jejich provoz nekryje povinné ručení a od roku 2024 se tohle odpovědnostní pojištění bude týkat pouze některých. Legislativní vakuum se rozhodla vyplnit Slavia pojišťovna, která jejich řidičům nově poskytuje odpovědnostní pojištění. Buď zdarma k pojištění majetku, nebo za zhruba korunu denně.
Pokud na těchto elektrokolech nebo elektrokoloběžkách někdo neúmyslně způsobí svému okolí škodu, může ten, kdo byl právě za řídítky, poškozené odškodnit ze svého pojištění občanské odpovědnosti. Když jej nemá, nebo neobsahuje např. regres zdravotní pojišťovny, riskuje, že vše bude platit z vlastní kapsy. Třetí možností je pojištění odpovědnosti z provozu kol a koloběžek Slavia pojišťovny. Týká se jednostopých dopravních prostředků, vybavených přídavným elektrickým motorem s maximálním výkonem do 250 W, které dosahují rychlosti do 25 km/hodinu. Pojištění je bez spoluúčasti a vztahuje se na území celého světa.
Za dva roky už některé tyto stroje na komunikace nebudou smět bez klasického povinného ručení vyjet. Pravidla, jež narýsoval Evropský parlament, nejsou přehnaná. Podle německého svazu pojistitelů lze totiž srážku s elektrokoloběžkou přirovnat k nárazu předmětu o váze 150 kg. Někteří odborníci ale poukazují na to, že většina městských elektrokoloběžek se stejně povinnému ručení zřejmě vyhne, protože se bude týkat pouze strojů, vážících více než 25 kg. Ty, které se běžně půjčují ve velkých městech, však váží do 15 kg. Z čehož vyplývá, že význam pojištění odpovědnosti z provozu kol a koloběžek Slavia pojišťovny, které celoročně stojí 399 korun, neskončí ani za ty dva roky.