České domácnosti využívají k financování nových aut stále častěji operativní leasing. Zatímco v roce 2019 byl jeho podíl na financování nových vozů deset procent, loni už činil 28,2 procenta. Vyplývá to z výročních zpráv České leasingové a finanční asociace. Podle společnosti Arval, která operativní leasing v Česku poskytuje, mění tuzemští řidiči v důsledku probíhající pandemie své nákupní chování. Češi za nový vůz podle firmy nechtějí utratit své úspory nebo se dlouhodobě zavazovat finančním společnostem. “Rostoucí obliba operativního leasingu v posledních letech navíc ukazuje, že tuzemští řidiči chápou užívání auta stále více jako službu. Mít automobil v osobním vlastnictví již není tak silný český fenomén, jak tomu bývalo v minulosti,” uvedla firma. Podle ní přitom ještě donedávna byl operativní leasing téměř výhradně firemní záležitostí. V současnosti se však tento typ dlouhodobého pronájmu vozu rozmáhá stále více i mezi soukromými osobami. Důvodem jsou nižší měsíční splátky i doplňkové služby, které jsou zahrnuty v ceně, jako jsou povinné ručení a havarijní pojištění, pravidelný servis, pneumatiky nebo asistence v případě nehody a technických problémů. Podle aktuálních údajů poradenské společnosti EY zájem tuzemských řidičů o financování nového auta operativním leasingem (13 procent) již překonal finanční leasing (11 procent) . “Dlouhodobý pronájem vozu, modelově Hyundai i30 ve výbavě Komfort, vychází při čtyřletém provozu auta s měsíční splátkou podle aktuální nabídky na méně než 6000 Kč s DPH. Operativní leasing je až o čtvrtinu levnější než například flexibilní pronájem stejného modelu. Splátka stejného auta při financování úvěrem dosahuje 1,5 násobku splátky za operativní leasing,“ uvedl ředitel divize Retail Arvalu Jiří Solucev. Podle něho má zákazník navíc možnost po uplynutí smlouvy vyměnit svůj stávající vůz za zcela nový a navýšit tak úroveň bezpečnosti a jízdního komfortu. Naproti tomu u finančního leasingu musí řidiči počítat mimo zaplacení akontace i se skoro dvojnásobnou měsíční splátkou oproti operativnímu leasingu,” dodal Solucev. Češi si loni pořídili 202.971 nových osobních aut, což je meziročně o 19 procent méně. Z toho 74 procent nakupovaly firmy a 26 procent soukromé osoby.