
Představte si taxi, které přijede bez řidiče, ale není plně autonomní – ovládá ho operátor na dálku. Právě tato vize dálkově řízených aut rezonuje v Německu, kde je téměř polovina obyvatel připravena takovou technologii pro své cesty využít. Zároveň však panuje značná opatrnost: většina Němců (přes 70 %) požaduje pro tato vozidla vyhrazené jízdní pruhy a jejich jasné vnější označení, aby byla zajištěna bezpečnost a transparentnost v běžném provozu.
Zatímco Evropa a konkrétně Německo zaujímají spíše vyčkávací postoj a soustředí se na testování a legislativní rámec, jinde ve světě nabírá budoucnost mobility rychlejší tempo. V USA již společnosti jako Waymo a Cruise provozují komerční služby s robotaxi a Elon Musk s Teslou se chystá přidat. Čína masivně investuje do infrastruktury a testuje dálkové řízení v logistice s plány na brzké rozšíření do osobní dopravy. Svou roli hraje i Izrael, motivovaný především vojenským a humanitárním využitím technologie.
Nástup dálkově řízených vozidel představuje nejen technologickou revoluci, ale i zásadní výzvu pro celý ekosystém dopravy, včetně pojišťoven. Ty se musí připravit na zcela nové scénáře – jak řešit odpovědnost při nehodách, jak získat potřebná data pro posouzení škod, jak se vypořádat s kybernetickými riziky a jak nastavit modely oceňování rizik, kde místo profilu řidiče bude hrát prim spolehlivost technologie a kvalita připojení. Získání důvěry veřejnosti a robustní regulace budou klíčové.