Některé společnosti na finančním trhu nabízejí za zprostředkování svých produktů významně vyšší než běžné provize. Pro zprostředkovatele se ale lákavá nabídka může změnit v otrávené jablko. Finanční zprostředkovatelé a poradci jsou čas od času oslovováni s lákavými nabídkami zprostředkování zejména investičních produktů s vysokými provizemi. Velmi často se jedná o dluhopisy nebo produkty společností působících na finančním trh podle § 15 ZISIF. Pro vázané zástupce podobné nabídky skýtají celou řadu rizik. První je právní – vázaný zástupce smí zastupovat pouze jednu společnost (nejčastěji investičního zprostředkovatele), která ovšem obdobné „investiční příležitosti“ ve svém portfoliu z nejrůznějších důvodů nemá. A druhé je reputační riziko – nabídky investic s vysokými provizemi jsou buď vysoce rizikové pro klienty, nebo přímo podvod. V obou případech může finanční zprostředkovatel distribucí takových produktů ztratit své dobré jméno u klientů, což je jeden z hlavních důvodů, proč se investiční zprostředkovatelé takovým produktům vyhýbají. Nabízejí vysoké provize? Ptejte se! Ať se jedná o vysoké provize vyplácené za zprostředkování dluhopisů, nebo za prodej jiných investičních produktů, vždy je dobré klást si několik triviálních, ale podstatných otázek: Proč je provize vyšší než u jiných produktů? Vyšší provize než je standardní na trhu má vždy nějaký důvod. Může jím být např. snaha získání tržního podílu či klientů do portfolia. U pojišťoven tak došlo k provizní spirále, kdy se provize z řádově 80 % ročního pojistného u životních pojistek vyšplhala až nad 200 %. Toto ale nebývá nejčastější důvod u investičních produktů. Častějším důvodem je, že se jedná o obtížně prodejný produkt. Např. proto, že velké finančně zprostředkovatelské společnosti s ním nechtějí mít nic společného, protože se jedná o vysoce rizikovou investici, jejíž prodej by mohl poškodit dobré jméno. Nebo proto, že si vyhodnotily vysokou pravděpodobnost, že se jedná přímo o podvod. Nadstandardně vysoké provize nabízejí často společnosti, které nemají jinou možnost, jak zaujmout klienty svým produktem. Může produkt na sebe vydělat? Vysoce rizikové produkty mají také velkou pravděpodobnost ztráty. Ale provize je zpravidla vyplácená fixní. Významnou otázkou tak je, […]
The post Nabízejí vysoké provize? Ptejte se, co je za tím! appeared first on Poradci-sobě.cz.