Větší ochranu spotřebitelů, zejména jejich informování o možné neplatnosti smluv tzv. investičního životního pojištění, žádá po guvernérovi České národní banky Jiřím Rusnokovi místopředseda Senátu Jiří Oberfalzer (ODS). V této věci se zároveň obrátil na prezidenta ČR Miloše Zemana, který jmenuje a odvolává vedení ČNB. ČNB v reakci uvedla, že není oprávněna posuzovat či jinak určovat neplatnost pojistných smluv či jejich jednotlivých ujednání. Tato pravomoc je podle centrální banky svěřena výhradně soudům, popřípadě finančnímu arbitrovi. “Soudy aktuálně rozhodují na základě konkrétních okolností každého jednotlivého případu a soudní závěr o neplatnosti pojistné smlouvy životního pojištění nelze bez dalšího vztahovat na další případy,” zdůraznila ČNB. “Je nejvyšší čas připustit, že možná miliony klientů pojišťoven čelí možnosti, že jejich pojistné smlouvy životního pojištění jsou neplatné. Potenciálně ohrožené jsou řádově desítky miliard korun spotřebitelů a jde o závažnější problém, než byly známé mediální kauzy jako kampeličky či H-Systém,” uvedl dnes Oberfalzer. Spolek Podvedení klienti loni v lednu otevřel poškozeným klientům možnost se u pojišťoven domáhat nároků ze smluv investičního životního pojištění. Pojišťovny nabízející investiční pojistky však tvrdí, že uzavřené smlouvy jsou v pořádku. Rozhodnutí finančního arbitra a soudů o nesprávně účtovaných poplatcích v investičním pojištění se mohou podle člena výboru spolku Jiřího Chvojky týkat dvou milionů pojistek. Místopředseda Senátu apeluje proto na vedení ČNB, aby začalo vážně vnímat množící se rozsudky soudů o neplatnosti těchto pojistných smluv a konečně informovalo spotřebitele o možných důsledcích právních vad pojistných smluv či dokonce jejich možné neplatnosti. “Pokud si roky spoříte na důchod a najednou zjistíte, že smlouva fakticky nikdy nevznikla, je to velký problém. ČNB je odpovědná za ochranu spotřebitelů, proto musí konat a na problém spotřebitele upozornit,“ uvedl Oberfalzer. Kauza investičního životního pojištění podle něj není jen o neplatnosti smluv. “Považuji za nepřijatelné, aby pojišťovny klientům odečítaly náklady, které si nesjednaly, spotřebitelé o nich nevěděli, a docházelo tak k neoprávněnému snižování pojistného plnění. Nelze ani připustit, aby ČNB pouze přihlížela diskutabilní snaze největší pojišťovny uzavírat dodatky k problematickým pojistným smlouvám životního pojištění s cílem ochránit pojišťovnu a její zisky […]