
Autonomní vozidla se blíží a s nimi přichází revoluce nejen na silnicích, ale i v oblasti pojištění. Ačkoliv plně samořídící vozy (úrovně 3 a výše) ještě nemohou legálně vyjet do běžného českého provozu kvůli chybějící legislativě a infrastruktuře, přípravy jsou v plném proudu. Jak zdůrazňuje expertka Lucie Žulavská, která se podílela na tvorbě evropských konceptů, nástup této technologie bude postupný – od autonomního parkování přes asistenci v kolonách až po plné nasazení na dálnicích, což si vyžádá dokonalou navigaci a značení.
Největší změna se odehraje v pravidlech odpovědnosti. Tradiční model, kde za škodu odpovídá primárně provozovatel vozidla, přestane platit. Místo toho se odpovědnost rozdělí mezi tři klíčové subjekty: řidiče/provozovatele, výrobce vozidla a tvůrce softwaru. Tento posun odráží komplexní povahu autonomního řízení a bude vyžadovat nové přístupy k pojištění, včetně prvků kybernetické bezpečnosti pro software.
Jak tedy pojišťovny určí, kdo za nehodu může? Klíčovou roli sehrají povinně instalované černé skříňky, které zaznamenají, zda v okamžiku nehody řídil člověk, nebo systém. Poškozený se nejprve obrátí na pojišťovnu viníka v rámci tradičního povinného ručení. Ta následně, pokud data prokážou chybu technologie, uplatní tzv. regres vůči výrobci auta či softwaru. Cena pojištění se tak bude odvíjet od míry automatizace a škodního průběhu všech tří zodpovědných stran.