
Změny v americké obchodní politice, zejména vysoká cla mezi USA a Čínou, už rozvířily finanční trhy. Skutečný dopad na reálnou ekonomiku USA se však teprve blíží. Kvůli časové prodlevě v lodní dopravě – až 55 dní – Amerika zatím přímé důsledky prohibitivních tarifů zavedených v dubnu nepocítila. Napětí ale roste a otázkou zůstává: kdy to Ameriku začne opravdu bolet?
Připravte se na otřesy zhruba od druhého květnového týdne. Očekává se výrazný propad dodávek z Číny (např. do Los Angeles až o 36 % meziročně), což může ochromit celý logistický řetězec – od skladů po kamionovou dopravu. Pro spotřebitele to znamená hrozbu nedostatku některého zboží v obchodech a nevyhnutelně vyšší ceny u produktů zatížených cly. Dopady se tak brzy rozšíří napříč ekonomikou.
Tato situace nápadně připomíná chaos v dodavatelských řetězcích během pandemie Covid-19. I kdyby došlo k rychlému snížení cel, obnova může trvat a vyústit v nepříjemnou stagflaci – kombinaci nižšího hospodářského růstu a vyšší inflace. To staví do obtížné pozice americký Fed, který čelí tlaku na snižování úrokových sazeb. I když vrchol celních válek může být za námi, ty nejbolestivější dopady na růst a zaměstnanost se teprve projeví.