Česká národní banka udělila pokutu společnosti INSIA ve výši 500 tis. Kč. INSIA přitom část nedostatků odhalila a napravila ještě před zahájením kontroly. Čím se provinila? Kontrola ČNB Česká národní banka (ČNB) provádí kontrolu finančních zprostředkovatelů pravidelně. A téměř vždy si kontrolovaný subjekt odnese nějakou pokutu. Nejinak tomu bylo i v případě společnosti INSIA, která obdržela sankci ve výši 500 tis. Kč za kontrolované období od 3. 12. 2018 do 6. 5. 2020. ČNB ve společnosti INSIA prováděla kontrolu na vybraném vzorku 34 pojistných smluv z celkem zprostředkovaných 85 398 v předmětném období. Přestože INSIA zprostředkovala převážně smlouvy o neživotním pojištění (79 110) a jen zlomek o životním pojištění (6 288, v tom 1977 rezervotvorných), v kontrolovaném vzorku je poměr opačný: 8 smluv neživotního pojištění a 26 životního pojištění, z nichž 21 bylo rezervotvorných. Prohřešky společnosti INSIA Jako první prohřešek uvádí ČNB neuvedení dopadů sjednání a související rizika u 28 záznamů z jednání k uzavřeným pojistným smlouvám, z nichž 16 byly smlouvy o rezervotvorném životním pojištění. „Účastník řízení sice uvedl, že uvedené pochybení odhalil a napravil ještě před zahájením kontroly ze strany ČNB, když v dubnu 2020 zavedl nový tiskopis, který oblast vysvětlení dopadů sjednání pojištění na zákazníka včetně souvisejících rizik již pokrývá, ovšem na skutková zjištění nemá tato skutečnost vliv,“ uvádí v odůvodnění sankce ČNB. Vázaní zástupci společnosti INSIA poskytují rady v oblasti pojištění. A na poskytování rady se vztahují mnohem přísnější pravidla než u doporučení. Zejména je nezbytné provést analýzu situace klienta a zasadit radu do jeho finanční situace. Podle ČNB společnost „neprovedla v 14 případech smluv 2 rezervotvorného pojištění řádně analýzu všech informací potřebných pro poskytnutí rady“, přičemž v pěti případech nebyla finanční situace klienta ani zaznamenána. V těchto případech byl využit formulář, který měl nastavené otázky o finanční situaci klienta jako nepovinné. ČNB vidí nedostatek také v chybějícím prohlášení o vhodnosti při sjednání rezervotvorných životních pojištění. „Vyhodnocení vhodnosti produktu naši VZ provádějí přímo v dokumentu „Záznamu z jednání“ v sekci „Analýza a investiční dotazník“,“ uvedla ke zjištění INSIA. Podle ČNB ovšem ve zkoumaných smlouvách není prohlášení o vhodnosti správně formulováno: „Neobsahuje […]