Finanční arbitr, který slouží k mimosoudnímu řešení sporů spotřebitelů s finančními institucemi, loni začal řešit víc sporů. Počet zahájeních sporů se meziročně zvýšil o padesát případů na 1228 sporů. Trend počtu případů je však od roku 2016 spíše klesající. Největší část případů se týkala sporů ohledně spotřebitelských úvěrů. Naopak nejméně z nich se týkalo směnáren a kolektivního investování. V obou těchto případech začal úřad řešit jen po jednom sporu. Loni přitom projednával celkem 2425 sporů a zodpověděl kolem 5000 dotazů veřejnosti. Finanční arbitr to uvedl ve své výroční zprávě. Předčasné splácení hypoték V případě spotřebitelských úvěrů vedl arbitr loni celkem 1276 sporů včetně případů z předchozích let. Nejčastějším sporem v těchto případech bylo posouzení, zda je úvěrová smlouva platná v důsledku toho, jestli poskytovatel úvěru řádně posoudil schopnost dlužníka splácet úvěr. Tuto povinnost mu ukládá zákon o spotřebitelském úvěru. Arbitr uvádí, že u tohoto typu sporů vychází z rozhodovací praxe obecných soudů, které již přezkoumávaly jeho rozhodnutí a daly mu za pravdu, když ve sporech posoudil smlouvy o úvěru jako neplatné a uložil poskytovatelům spotřebitelského úvěru vrátit spotřebitelům peníze nad uhrazenou jistinu úvěru. Druhým nejčastějším důvodem sporu u úvěrů bylo pak předčasné splácení hypoték. V některých sporech ohledně úvěrů nemohl arbitr rozhodnout a musel řízení zastavit, protože se ukázalo, že smlouva byla sjednána jako podnikatelská. Navrhovateli se nepodařilo prokázat, že ve skutečnosti šlo o spotřebitelský úvěr. Již dříve se v médiích vyskytly informace o praktikách některých poskytovatelů, kteří nabízejí úvěr pod podmínkou, že si žadatel opatří živnostenské oprávnění. Pak jde o podnikatelský úvěr a poskytovatel obejde zákon o spotřebitelském úvěru. Řízení je bezplatné Finanční arbitr ve své zprávě uvádí, že spotřebitelé začínají ke svým záležitostem na finančním trhu přistupovat zodpovědněji. Podle úřadu je to vidět zejména na jejích přístupu jako účastníků řízení před finančním arbitrem. Spotřebitelé se snaží vystupovat v řízeních samostatně, tedy bez placených zástupců, poskytují více součinnosti finančnímu arbitrovi, více naslouchají jeho rad, stejně jako lépe přijímají jeho právní posouzení, že jim finanční arbitr […]