Statisícovými pokutami ČNB v poslední době nešetří. Po sankci 500 tis. Kč pro INSIA dostala pokutu 250 tis. Kč společnost holver. Za co? Česká národní banka (ČNB) provedla ve společnosti holver kontrolu za období roku 2018 a začátku roku 2019. Ve většině kontolovaných bodech se ale omezila pouze na období od 1. 12. 2018 do 8. 2. 2019, ve kterém holver zporstředkoval 727 pojistných smluv. Z nich ČNB zkontrolovala 53, v čemž bylo 31 smluv o životním pojištění a mezi nimi 18 o rezervotvorném životním pojištění. Řada prohřešků identifikovaných dohledovým orgánem se týká předávaných informací klientovi. Pojišťovací zprostředkovatel v neinformoval (všechny) své klienty o pojišťovnách, s nimiž má uzavřenu smlouvu o zprostředkování, a v některých případech vázaní zástupci nepředali informaci o odměně či jejím výpočtu. Stejného prohřešku se dopustili i v oblasti investičního zprostředkování. A klienti dostali sice informace o možnostech reklamace, ale nikoli na „trvalém nosiči dat“, jak vyžaduje zákon, přičemž reklamační řád s příslušnými informacemi byl k dispozici jen na centrále společnosti k nahlédnutí. Další chyby se týkají samotné rady poskytované v oblasti pojištění. Společnost v řadě případů nezjišťovala veškeré potřebné informace k jejímu poskytnutí, navíc následně u některých klientů nezaznamenala „požadavky, cíle a potřeby zákazníka a důvody, na kterých zakládá svá doporučení pro sjednání daného pojištění“. To neznamená, že by poskytnutá rada byla špatná. Pouze není dostatečný podklad pro ČNB, aby kvalitu rady posoudila… pokud by se k posuzování kvality rady odhodlala. Zatím se sankce pro pojišťovací zprostředkovatele týkají vesměs pouze chybných či chybějících záznamů. České národní bance jsme zaslali dotaz, zda již vedle chybějících či neúplných záznamů k posouzení kvality rady sankcionovala i případ, kdy veškeré dokumenty byly správně vyplněné, ale poskytnutá rada byla chybná. Snad jediným případem je pokuta 6 mil. Kč, kterou obdržel Lukáš Štork a v jejímž odůvodnění ČNB mimo jiné píše: „Zprostředkoval pojistné smlouvy investičního životního pojištění klientům, pro které byly takové smlouvy s ohledem na jejich požadavky a potřeby nevhodné.“ (rozhodnutí ČNB č. j. 2013/5704/570 ve znění rozkladu č. j. 2013/3449/110) Ovšem i v případě Lukáše Štorka bylo hlavním důvodem udělení pokuty, že „nesplnil opatření k nápravě, […]