K běžnému splácení úvěrů se po ukončení moratoria vrátilo 89 procent klientů bank. Celkem šlo o 196 000 z 220 000 úvěrů. U zbývajících 24 000 úvěrů se banky s 11 000 klienty v listopadu dohodly na restrukturalizaci. S dalšími 13 000 klienty banky jednají, takže v prosinci počet úvěrů s restrukturalizací po moratoriu dále naroste. Vyplývá to ze statistik České bankovní asociace. Banky před ukončením moratoria odhadovaly, že budou jednat s deseti až patnácti procenty klientů, kteří byli v moratoriu, o dalším odkladu nebo restrukturalizaci. “Výsledných jedenáct procent úvěrů, které je zapotřebí znovu projednat, ukazuje dobrý odhad. Je vidět, že banky klienty znají. Katastrofické scénáře se nenaplnily,” uvedl hlavní poradce ČBA Vladimír Staňura. Restrukturalizace úvěru ano, ale ne všem Asociace si ještě od bank vyžádala informaci, u kolika úvěrů je zapotřebí řešit jejich situaci se splácením v listopadu, a přitom tito klienti nebyli v moratoriu. V tuto chvíli jsou výsledky nepřesné, nicméně lze podle Staňury předpovědět, že půjde o nízké desítky tisíc případů, tedy něco přes procento z celkového trhu. U těchto případů banky nyní projednávají poskytnutí restrukturalizace, dodal. Může se stát, že banka žádosti klienta o restrukturalizaci úvěru nevyhoví. V některých případech banka restrukturalizaci provést ani nesmí, protože musí jednat s péčí řádného hospodáře. Vedle toho jsou banky pod dohledem České národní banky, která zakročí, pokud má za to, že banka postupuje příliš benevolentně, uvedla asociace. Pokud odmítnutý klient s rozhodnutím banky nesouhlasí nebo jejímu odůvodnění nerozumí, může se obrátit na reklamační oddělení banky, případně na ombudsmana. Zároveň je možné obrátit se na Poradnu ve finanční tísni, která umí v takovéto situaci poradit. To učinila za dvanáct let existence u více než 100 000 případů. Přesnější údaje budou v lednu Počet úvěrů, které lze označit od konce října jako úvěry k řešení, se v tuto chvíli pohybuje okolo 50 000. To představuje 1,7 procenta úvěrů bank. Banky s těmito klienty jednají a přesnější čísla lze očekávat v lednu. Banky slíbily, že se ke klientům, kteří se v souvislosti s koronavirovou pandemií obrátí na banku s žádostí o řešení své situace po skončení zákonného […]