Česká národní banka (ČNB) udělila pokutu 2,5 mil. Kč Sberbank. Důvodem je mimo jiné neuchování záznamů telefonických hovorů. Nahrávání a uchovávání hovorů se zákazníky při poskytování investičních služeb je velké téma. Nejprve dostala pokutu ČSOB, přičemž ostatní banky začaly také hovory svých osobních bankéřů nahrávat, aby nedráždily dohledový orgán. Pak za nenahrávání hovorů dostala pokutu finančně poradenská společnost Fincentrum. A nyní ČNB trestá i Sberbank. Sberbank dostala pokutu ve výši 2,5 mil. Kč. Provinila se nejen neuchováním záznamů hovorů (v rozhodnutí ČNB jmenuje 5 případů) mezi srpnem a zářím 2017, ale i dalšími prohřešky: Neoznámila 28 provozoven, kde prováděla směnárenskou činnost, na některých provozovnách neměla uvedené poplatky za směnu valut či chybou pracovníka banky či systému byl naúčtován vyšší poplatek za směnu, než jaký má banka v sazebníku. Nenahrávání hovorů a uvalené sankce Česká národní banka dohlíží na zprostředkování investic. V rámci této činnosti je přesvědčena, že jak banky, tak investiční zprostředkovatelé a obchodníci s cennými papíry, mají povinnost nahrávat veškeré hovory, „které by mohly vést k poskytnutí investiční služby“. Za nenahrávání hovorů již několik let udílí pokuty. Jako první se stala obětí „honu na zprostředkovatele investic“ ČSOB. V září 2017 dostala pokutu 2 mil. Kč za to, že nevedla záznamy o telefonických hovorech zaměstnanců prodávajících investice minimálně od listopadu 2015. Banky pak houfně rozšiřovaly své záznamové prostředky a začaly nahrávat i mobilní telefony svých bankéřů. Jenže investice prodávají i investiční zprostředkovatelé a jejich vázaní zástupci. A i po nich ČNB chce, aby veškerou komunikaci, která může vést k poskytnutí investiční služby, nahrávali. A tak v dubnu 2018 zasadila pokutu 1,5 mil. Kč finančně poradenské společnosti Fincentrum. Ne všechny banky se stihly přizpůsobit dostatečně rychle. Před pár dny tak nabylo účinnosti rozhodnutí ČNB o pokutě ve výši 2,5 mil. Kč pro Sberbank, opět mimo jiné za nenahrávání hovorů, tentokrát za období srpen až září 2017. „V rámci kontroly poskytování investičních služeb bylo zjištěno, že pracovníci pobočkové sítě účastníka řízení provádí „předpřípravu“ pokynů zákazníků do obchodního systému účastníka řízení, […]
The post Sberbank dostala pokutu. I za nenahrávání hovorů appeared first on Poradci-sobě.cz.