Česká národní banka zaslala Generali České pojišťovně dohledovou výzvu, ve které ji zakazuje, aby klientům u smluv životního pojištění neoprávněně snižovala odkupné při předčasném ukončení pojištění. Novinářům to dnes řekl ředitel Spolku podvedení klienti Jiří Chvojka. Klientům pojišťovny zůstane podle něj ročně více než miliarda Kč, kterou by jinak pojišťovna klientům neoprávněně strhla ve svůj prospěch. “Na toto téma nebylo od ČNB zahájeno žádné správní řízení, které jediné by mohlo vést v uložení povinnosti, tedy například zákazu,” reagovala mluvčí pojišťovny Ivana Buriánková. Tzv. dohledové výzvy jsou jedním ze standardních nástrojů komunikace dohledového orgánu s dohlíženými subjekty. V žádném případě tak z nich podle ní není možné usuzovat jakékoliv zákazy či příkazy směrem k dohlíženým institucím. Vklady klientů mohly být podle Chvojky protiprávně kráceny o desítky procent a tato praxe mohla trvat další desítky let, a to po celou dobu platnosti pojistných smluv. “Společně jsme zachránili klientům miliardy korun, které jim zůstanou a pojišťovna si je nenechá,” dodal Chvojka. Vyzval ČNB, aby nařídila Generali České pojišťovně vrátit všechny peníze, které pojišťovna neoprávněně vybírala, a to nejméně od roku 2015. Spotřebitel sám na toto krácení nepřijde, pojišťovna ho o něm nijak neinformuje, podotkl. Centrální banka nechtěla vyjádření Spolku podvedení klienti blíže komentovat. “Vzhledem k tomu, že dohledová činnost ČNB podléhá zákonné povinnosti mlčenlivosti, se ČNB nebude vyjadřovat ke konkrétním tvrzením ohledně zásahu,” uvedla mluvčí banky Markéta Fišerová. Zdůraznila, že centrální banka nekoná na základě medializovaných vyjádření ať už zájmových skupin, politiků či jakýchkoli dalších osob. “ČNB činí kroky na základě svého vlastního uvážení a přijímá rozhodnutí, která odrážejí výlučně výsledky její dohledové činnosti,” uvedla Fišerová. “Považuji to za velký průlom. Existuje řada nálezů finančního arbitra či rozsudků soudů, podle kterých pojišťovny provádějí na vrub klientů srážky, o nichž klienti nemají ponětí. Použití koeficientů pro účely zkrácení odkupného je typickým příkladem takového jednání, kdy pojišťovna nad rámec správních a počátečních nákladů strhávala klientům poplatek přímo z jejich investičního portfolia,” dodal k výzvě ČNB předseda podvýboru pro ochranu […]
The post ČNB zakázala Generali České pojišťovně snižovat klientům odkupné appeared first on Poradci-sobě.cz.