Od vypuknutí pandemie Covid-19 jsme svědky vlny optimismu, co se týče elektromobilů. Zatímco se pozornost soustředila zejména na klimatickou politiku USA nebo Evropy, Čína se zavázala také k dekarbonizaci. Vzhledem k tomu, že ceny baterií pro elektromobily klesají rychleji, než se očekávalo, mohl by čínský elektromobilový průmysl oproti současným odhadům ještě více zrychlit. Ačkoli věříme, že čínský růst trhu elektromobilů má před sebou slibnou budoucnost, kořist nebude rozdělena rovnoměrně. Pravděpodobněji totiž zvítězí společnosti v přední části hodnotového řetězce, které mají lepší konkurenční pozici. Velký tlak na dekarbonizaci Na hlavních trzích sílí pobídky k dekarbonizaci a k širšímu využívání elektromobilů. V Evropě se rychle šíří „Green Deal“, který má do roku 2050 zajistit klimatickou neutralitu regionu, přičemž klíčovou součástí plánu je udržitelná mobilita. Konkrétně instalace nabíjecích portů pro elektromobily, což má podpořit prodej nízkoemisních vozidel. V USA by se podle plánů prezidenta Joea Bidena měly do roku 2035 snížit emise skleníkových plynů na polovinu (oproti úrovni z roku 2005) a omezit znečištění uhlíkem z dopravy díky menším emisím výfukových plynů a poskytnutím finančních prostředků na dobíjecí infrastrukturu. Čínský prezident Si Ťin-pching prohlásil, že cílem Číny je dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2060 a že „ekologické” automobily by měly do roku 2035 tvořit veškerý prodej vozů. „Vzhledem k těmto skutečnostem se domníváme, že míra rozšíření elektromobilů bude celosvětově vyšší, než se ještě před rokem očekávalo. V Číně by míra rozšíření elektromobilů mohla do roku 2030 přesáhnout 40 procent,“ říká Sherry Qin, Research Analyst z Fidelity International. Dekarbonizace a nižší náklady na baterie podporují čínské odvětví elektromobility Po vypuknutí pandemie covid-19 se růst počtu elektromobilů zrychlil díky prudkému navýšení vládní podpory. V Evropě to znamenalo vysoké dotace včetně 3,2 miliardy USD na dobíjecí infrastrukturu ve Spojeném království, vývoj a výrobu elektromobilů a 5 miliard USD v Německu, které pomohly překonat krizi způsobenou koronavirem a umožnily investovat do elektromobilů. Důležité je, že ceny baterií, které tvoří největší část nákladů u elektromobilů, klesaly v letech 2019–2020 rychleji, než se očekávalo. […]